Knutselen met Marten

Hier hou ik verschillende knutselprojecten van mij bij. Projecten waaronder mijn voltooide achterwand met ingebouwd filter voor mijn Aqua40. Ook voltooide achterwand met ingebouwd filter voor mijn broer Johan zijn Tanganyikameer aquarium. Daarnaast mijn versieringen aan de gitaar van mijn broer Berend

14 maart 2011

Update tanganyika-achterwand deel 1

Het is nogal een lange tijd stil geweest op mijn blog, terwijl het laatste project al een tijd lang klaar is. De laatste update was de mooie gelaagdheid met piepschuim, maar eigenlijk is de achterwand allang klaar en in gebruik.
Maar laat ik nu niet gelijk het resultaat weergeven, maar beginnen waar ik gebleven was. Ik probeer Johan na te doen, dus het zal een lange post worden (maar dat zal bij mij komen door de fotoos en niet door de vele woorden... LOL )

Eerst een foto over de techniek in de achterwand, namelijk een volledig filter, verwarming en pomp. Hier schematisch ingetekend in een foto:

Hier zie je 2 compartimenten voor filtermatten. Dan zit er in de hoek een ruimte om de verwarming in te hangen. Het laatste compartiment is bestemd voor de pomp en eventueel om kalk in te hangen om het water harder te maken.
Dan hier de fotoos van de compartimenten achter de achterwand:


Hier een detailfoto van de waterinstroom. In de achterwand zitten meerdere spleten verwerkt waar het water in kan stromen, die dan door de buizen omhoog het filter in stroomt:

Hier nog fotoos met de filtermatten:


Hier een foto van de bovenkant van het pompcompartiment. Er zit een kraan in om verschillende stromingen eventueel te kunnen regelen. Links daarvan zit de invoer waar de pomp op de pomp wordt aangesloten. Daarboven zit nog een uitstroom om het oppervlakte in beweging te houden, zodat er genoeg zuurstof in het water komt en ter voorkoming van een kaamlaag.

En hier nog een foto van hetzelfde, alleen dan van de voorkant:

Nou, tot zo ver even deze update.
Volgende week deel 2, weer met veel fotoos waarin ik laat zien hoe ik de achterwand heb gekleurd.

Labels: , ,

1 Comments:

At 14 maart, 2011 12:55, Blogger Johan said...

Natuurlijk mooi om te zien, ook al staat het aquarium al weer bijna twee jaar te draaien.
Indrukwekkend project al met al.

Johan

 

Een reactie posten

<< Home