Knutselen met Marten

Hier hou ik verschillende knutselprojecten van mij bij. Projecten waaronder mijn voltooide achterwand met ingebouwd filter voor mijn Aqua40. Ook voltooide achterwand met ingebouwd filter voor mijn broer Johan zijn Tanganyikameer aquarium. Daarnaast mijn versieringen aan de gitaar van mijn broer Berend

15 augustus 2006

Er was eens een Aqua40 en een idee...

Ik zal proberen bij het begin te beginnen en niet gelijk al mooie foto's erop te gooien. Hoewel ik dat graag zou doen, is het duidelijker wat het idee er achter is...
Nou, hier dan een schematische weergave van mijn idee:


Hier dan een korte uitleg (als ik het kort kan houden :-) )
Mijn idee was gelijk om er een filter in te bouwen. Mijn broer Johan heeft een Boyu40 (32 liter) aquarium met daarin al een filter weggewerkt. Omdat de Aqua40 een vol-glas aquarium is, wilde ik het filter er inbouwen zonder dat je aan de zijkant het filter ziet. Het werd dus zoals in figuur 1. In het blauwe gedeelte wordt dan het filter weggewerkt.

Nu had ik ook gelijk een idee om er een bodemfilter in te bouwen. En ik heb er voor gekozen dat het water er door de bodem uitkomt (zie figuur 2) en niet door de bodem naar het filter gaat. Want als het water door de bodem naar het filter gaat, slibt de bodem uiteindelijk dicht (wat waarschijnlijk niet echt leuk is voor het pompje). Door juist het water uit de bodem te laten komen, wordt de kans dat de bodem dichtslibt nog verder verkleind en ik hoop dat het Aqua40 zo beter te verschonen is...

Ik hoop dat het uiteindelijk ook zo gaat werken, maar dat zien we dan wel...

Labels: , ,

1 Comments:

At 16 augustus, 2006 10:18, Blogger Johan said...

Hee marten,

Mijn bak is een Boyu 40, maar die bevat maar 32 liter.
Verder een mooi bericht met heldere schema's. Heel inspirerend voor andere aquariumknutselaars.
Mijn volgende mini-aquarium laat ik ook door jou bouwen...

Johan

 

Een reactie posten

<< Home